droga w mieście
Budowa i remont

Zabiegi poprawiające stan i bezpieczeństwo dróg

0 32

Termin „polskie drogi”, oznaczający, że są one w nie najlepszym stanie, nie wszedł do powszechnego użytku bez powodu. Szacuje się, że zły stan techniczny dróg jest przyczyną większej ilości wypadków niż brawura za kierownicą sama w sobie.

 Co można zrobić, by tę sytuację zmienić? Jakie są najczęściej stosowane zabiegi mające na celu poprawę stanu dróg w Polsce?

Konieczne poprawki w infrastrukturze drogowej

W Internecie krążą memy, na których widać stosowane na drogach w Kanadzie naklejki, mające za zadanie imitować dziury na drodze, zmuszające kierowców do zmniejszenia prędkości, podczas gdy w Polsce mamy wysoko rozwiniętą technologię 3D. Porównanie takie może wyglądać komicznie, lecz gdy wracamy do rzeczywistości, robi się już mniej zabawnie. Drogi, w których mamy więcej dziur niż asfaltu, nie są w Polsce rzadkością. Co prawda, obecnie rusza wiele inwestycji związanych z budową nowych dróg wysokiej jakości, lecz częstym problemem mogą być te drogi, na które zwracamy najmniejszą uwagę, czyli drogi w małych miejscowościach, z mniejszą liczbą mieszkańców. W takich przypadkach często są one w stanie opłakanym, znacznie utrudniającym jazdę, często nie pomaga nawet znaczące zmniejszenie prędkości.

Najczęstsze zabiegi podnoszące poziom bezpieczeństwa na drogach

Często zdarza się też tak, że niekoniecznie droga jest w złym stanie, lecz zwyczajnie konieczne jest dodanie instalacji zabezpieczających, np. przed oślepieniem przez pojazd jadący z naprzeciwka lub też osłony zapobiegające wtargnięciu na ulicę zwierząt. Czasem konieczna jest też korekta niebezpiecznych łuków, na których dochodzi do częstych wypadków. Częstym zabiegiem jest instalacja barierek lub różnego rodzaju balustrad zabezpieczających przed wjazdem do rowu, lub rzeki.

Zdarza się, że niektóre miejsca na drodze są szczególnie niebezpieczne i trudne do pokonania. Problemy te rozwiązuje np. budowa ronda, znacznie ułatwiającego poruszanie się lub stosowanie sygnalizacji. Bywają jednak sytuacje, w których mimo szczególnego niebezpieczeństwa, trudno spodziewać się poprawek w najbliższym czasie i jedynym rozwiązaniem staje się stosowna informacja. Niektóre miejsca oznaczane są tzw. Czarnymi Punktami. Są to miejsca, w których w ciągu 5 lat doszło do co najmniej 20 wypadków drogowych i nie ma widoków na podniesienie poziomu bezpieczeństwa w danym  miejscu w najbliższym czasie.

W mniej drastycznych przypadkach niestety nagminną wręcz praktyką jest umieszczanie znaków informujących o złym stanie drogi i konieczności zmniejszenia prędkości, zamiast podjąć rzeczywistą naprawę. Drogi asfaltowe mają to do siebie, że ulegają częstym uszkodzeniom, ale i na to planowane są pewne rozwiązania. Rozwojowi ulega sieć dróg budowanych nie z asfaltu, lecz z betonu. Według danych zebranych przez GDDKiA, na przestrzeni ostatnich 20 lat wybudowano już 600 km takich dróg. Drogi betonowe są o wiele bardziej odporne na uszkodzenia i bardziej wytrzymałe, jednak gdy już dojdzie do usterek, to pod względem technicznym, a także wykonawczym są one dużo trudniejsze do usunięcia.

Stan polskich dróg bez wątpienia wymaga licznych poprawek w zakresie szeroko pojętego rozwoju infrastruktury drogowej. Jedną z możliwości staje się zastosowanie rozwiązań, które w największym stopniu podniosą bezpieczeństwo na drodze. Istnieją sprawdzone firmy, które w swojej ofercie posiadają m.in. wysokiej jakości balustrady mostowe, osłony przeciwporażeniowe i przeciwolśnieniowe oraz wiele innych. Możliwe jest wykonanie projektu według indywidualnego życzenia klienta, a wszystko z zachowaniem wszelkich wymogów bezpieczeństwa określonych przez prawne normy.

Autor artykułu - 

Redakcja

Opisujemy to co jest najważniejsze w budownictwie. Publikujemy wartościowe aktualności, ceny materiałów, recenzje sprzętów oraz opinie o firmach. Temat budownictwa nie ma dla nas żadnych tajemnic.

Napisz komentarz →

Twój e-mail nie będzie publiczny. *

Przedstaw się (wymagane)

Podaj swój adres mailowy (wymagane):