
Co to jest centrum logistyczne? Jaką konstrukcję mają nowoczesne hale logistyczne? Czy warto budować konstrukcje tego typu?
W ciągu ostatnich kilku lat centra logistyczne stały się warunkiem koniecznym rozwoju systemu transportowego. Dlatego też, zwłaszcza na obrzeżach dużych i mniejszych miast, jak grzyby po deszczu powstają hale logistyczne wraz z niezbędnym zapleczem i infrastrukturą. W związku z dynamicznym rozwojem gospodarki takie centra będą coraz częściej elementem krajobrazu przemysłowego Polski. Jak buduje się ich trzon, czyli hale logistyczne – o tym poniżej.
Centrum logistyczne
Centrum logistyczne to obiekt przestrzenny wraz z organizacją i infrastrukturą taką jak drogi, parkingi, budynki, place manewrowe, terenem z otoczeniem komunikacyjnym (tj. drogi, bocznice kolejowe), wyposażeniem i personelem, który oferuje usługi logistyczne związane z przyjmowaniem, magazynowaniem, rozdzielaniem i wydawaniem towarów. W takim obiekcie świadczone są także usługi dodatkowe.
Integralną częścią tego typu obiektów są hale logistyczne, w których magazynowane są towary. Hale te najczęściej mają nowoczesną stalową i lekką konstrukcję.
Konstrukcja stalowych hal logistycznych
Do budowy stalowych hal logistycznych firma Ocmer wykorzystuje sprawdzoną technologię REMCO. Główną zaletą systemu jest możliwość dopasowania rozpiętości hali do potrzeb klienta nawet do 80m bez słupów wewnętrznych.
Zasadnicza konstrukcja nośna to blachownicowe ramy stalowe, które składają się ze słupów i rygli o zmiennym przekroju dopasowanym do przebiegu momentów zginających. Powoduje to zmniejszenie ciężaru hali w porównaniu z tradycyjnymi słupami stalowymi. Taka struktura powoduje, że hale są bardzo wytrzymałe i przestronne. Sztywność przestrzenna jest uzyskiwana poprzez stosowanie stężeń typu „X” z okrągłych prętów w dachu w ścianach szczytowych i podłużnych. Płatwie dachowe oraz rygle ścienne wykonane są ze stali o wysokiej wytrzymałości i mają postać giętych na zimno kształtowników. Wszystkie elementy konstrukcji są łączone za pomocą śrub.
Obudowa zasadnicza wykonana jest z blach trapezowych. Dach pokrywany jest membraną PCV, pod którą znajduje się wełna lub styropian, a pod nimi powlekana blacha trapezowa. Z kolei blachy ścienne są obustronnie ocynkowane oraz pokryte farbą poliestrową.
Izolacja zarówno dachu, jak i ścian jest wykonana z mat z wełny szklanej pokrytej warstwą paroizolacji, co daje możliwość szybkiego montażu obudowy. Izolacja ma dobre parametry cieple i akustyczne.
Konstrukcja może być przystosowana do zamontowania belek podsuwnicowych i wciągarek. Konstrukcje mogą być zarówno jedno-, jak i wielonawowe, ocieplone bądź nie, o dachach jedno- i dwuspadowych. Poza tym część hali po wykonaniu antresoli może pełnić rolę biura. Układ może być modyfikowany na życzenie klienta w celu dostosowania do konkretnych potrzeb.
Zalety tego typu budownictwa
Konstrukcje stalowe hal logistycznym mają wiele zalet, dlatego warto zdecydować się na budowę w tym systemie. Oto plusy konstrukcji:
- Budowa jest o wiele szybsza niż w przypadku hal murowanych. Podstawowa konstrukcja może być gotowa w ok. miesiąc.
- Wybudowanie hali stalowej jest tańsze niż tradycyjnej.
- Budowa hali stalowej daje możliwość indywidualnego dopasowania projektu do potrzeb danej inwestycji.
- Konstrukcja hali stalowej jest lekka, a przy tym wytrzymała.
- Istnieje możliwość uzyskania dużej rozpiętości konstrukcji obiektu bez stosowania dodatkowych podpór.
- Technologia budowy pozwala na zminimalizowanie błędów technicznych i wykonawczych.
- Budowa konstrukcji stalowej pozwala ograniczyć odpady budowlane, a prawie wszystkie materiały budowlane są poddawane recyklingowi, jest to zatem rozwiązanie ekologiczne.
- Szeroki wybór ramp, doków załadunkowych, bram podnoszonych i innych tego typu elementów pozwala na indywidualne zaprojektowanie hali.
Przykładowe realizacje
Przykładem stalowych hal logistycznych są te wykonane dla firmy Schenker. Pierwsza z nich mieści się w Pyskowicach – jest to duża hala o powierzchni 7000 m2. Druga o powierzchni 4000 m2 powstała w Łodzi. Trzecia mieści się we Wrocławiu i ma powierzchnię 1373 m2. Czwarta inwestycja polegała na adaptacji do potrzeb inwestora hali logistycznej w Kielcach o powierzchni 3200 m2. Adaptacja polegała na rozbudowie doków załadunkowych, parkingów i kanalizacji deszczowej. Piąta hala o powierzchni 2500 m2 zlokalizowana jest w Złotorii k. Białegostoku. Powyższe realizacje można obejrzeć na stronie: http://www.ocmer.com.pl/realizacje/149-schenker-sp-z-o-o-pyskowice.
Firma Ocmer świadczy usługi w zakresie projektowania i wykonawstwa stalowych hal logistycznych. Wieloletnie doświadczenie w branży powoduje, że są to usługi na najwyższym poziomie i przy wykorzystaniu najwyższej jakości materiałów. Jest to siostrzana spółka firmy Remco – jednego z wiodących w Europie producentów i wykonawców lekkich konstrukcji stalowych, budujących w technologii REMCO. a
Autor artykułu - 
RedakcjaOpisujemy to co jest najważniejsze w budownictwie. Publikujemy wartościowe aktualności, ceny materiałów, recenzje sprzętów oraz opinie o firmach. Temat budownictwa nie ma dla nas żadnych tajemnic.